Mám to v Učku nebo Rku? Studenti v Rožnově debatovali o půdě i budoucnosti zemědělství
Publikováno: 30. 9. 2025 Doba čtení: 2 minuty Sdílet: Sdílet článekV září jsme v rámci projektu Síť poradenství pro udržitelné zemědělství navštívili Střední školu zemědělskou a přírodovědnou v Rožnově pod Radhoštěm. Přijeli jsme se studenty bavit, společně s odborníky z Národního ústavu pro integrovanou krajinu a Výzkumného ústavu monitoringu a ochrany půdy, o tom, jak pečovat o půdu a zároveň je školili v práci s Registrem půdy (LPIS).

Diskuze byla od začátku živá a studenti se zájmem odpovídali na dotazy jako „Co znamená Rko? A mám to v Učku?“ nebo „Jaká je to půda a co je specifické pro řepu?“. Vzhledem k ničivým povodním z minulého roku jsme se bavili i o tom, že půda funguje jako obrovská přehrada a dokáže zadržet vodu a následky povodní zmírnit. „A proč se povodně dějí?“ padla další otázka. Povodně jsou sice důsledkem extrémních srážek, ale právě zdravá krajina může jejich ničivost významně omezit.
Společně jsme také probírali, co jsou agrotechnická opatření a jak s nimi v praxi pracovat. Studenti se učili vyhledávat odtokové linie, vrstevnice nebo místa ohrožená erozí. „Dokážete mi ukázat, co byste například zatravnili, protože tam odtéká obrovské množství půdy?“ zněl další z úkolů, na který se odvážně hlásilo hned několik rukou.
Mladší skupina studentů měla možnost vyslechnout prezentaci zaměřenou na půdní život, zdraví půdy, půdní agegáty, péči o půdu. Popsali jsme si jednoduché pokusy, ověřující v jakém stavu naše půda je. Rýčovou zkouškou můžete zjistit, jestli váš pozemek neohrožuje vodní a větrná eroze, jaký druh půdy máte k dispozici a také infromace o dosavadním způsobu hospodaření. Jednoduchým testem, kdy hrudku půdy dáte na sítko a ponoříte do vody, zase můžete zjistit stabilitu struktury půdy.
„Bylo vidět, že dnešní mladí zemědělci mají chuť rozumět půdě do hloubky a hledat cesty k šetrnějšímu hospodaření,” popsala Klára Petrásková, koordinátorka projektu poradenství v udržitelném zemědělství.
Střední zemědělská škola v Chrudimi naproti tomu umožnila maturitním ročníkům dozvědět se informace o projednávání a realizaci společné zemědělské politiky v Česku. Z diskuze vyplynulo, jak složité je se v ní orientovat a využít ve prospěch zemědělců. S Farmářskou školou proběhla diskuze k tématu zemědělského poradenství.